Jag gillar inte Telia

Så här skrev jag idag till Telia…


För ett par månader sedan blev jag uppringd av en av era försäljare. Jag ångrar grymt att jag inte gjorde som jag brukar, aldrig prata med telefonsäljare.

Killen var trevlig och sålde på mig ett abonnemang med bredbandstelefoni.

Jag var tvungen köpa en digitalbox som jag inte behövde. Logiken i varför ni ville tvinga på mig den förstår jag fortfarande inte. Men det skulle bli billigare att köpa boxen än att teckna ett rent bredbandstelefoniavtal. Enligt killen som ringde. Det lät sjukt, vi har redan en digitalbox. Men jag gick med på det.
Eftersom jag tyckte det lät krångligt att mecka ihop alltihop så lovade han att Telia utan kostnad (!) skulle skicka ut en montör som skulle hjälpa oss med detta. Wow! Vilken service, tänkte jag. Och det blev den avgörande knuffen för att med gå på köpet.

Sen började alla försändelser välla in och just då hade jag inte tid att ägna mig åt att sätta mig in i detta. Jag skummade igenom och såg att avtalet skulle vara returnerat senast 22 januari. Ingen brådska alltså. Digitalboxen kom och jag löste ut den mot postförskott.

Sen en dag i mitten av januari, den 14.e tror jag, så

slutade plötsligt vår telefon att fungera.

Jag trodde det var nåt tillfälligt fel och avvaktade nån dag. När jag efter helgen ringde Telia för att felanmäla så visade det sig att ni hade gjort omkoppling till  bredbandstelefoni och därmed slutade den gamla telefonen fungera. Trots att jag inte skickat in avtalet än. Och trots att ingen montör kommit ut.

Inte en endaste liten förvarning om att det skulle stängas av!
 
Jag blev arg, sa åt tjejen att jag väntade att någon kom ut och monterade in det hela. Då sa hon att något sådant inte ingick i Telias service. Ja, det var naturligtvis för bra för att vara sant. Jag var lurad, blev arg och bad att få utnyttja min ångerrätt. Hon sa att det var helt ok, jag skulle få anvisningar på posten om hur returen skulle gå till.

Efter ytterligare en vecka hade jag fortfarande ingen telefon.

Jag ringde Telia igen, fick prata med en kille. Förklarade att jag var besviken och arg och funderade på att byta operatör. Då fixade han så jag fick tillbaks telefonen samma dag. Heder åt honom.

Nu har jag i alla fall en fungerande telefon.

MEN. I stället har jag högvis med försändelser från Telia, plus har jag betalt för saker jag inte ska ha. Jag har inte fått något besked om hur detta ska returneras. Jag har en mängd brev. Jag har pengar att fordra.

Senast häromdan, daterat 8 februari, kom ett brev som bad mig skicka in avtalet före den 22 januari 2010.

Vad håller ni på med?

Jag har dessutom fått en faktura nr xxx  på xxx kr som jag inte förstår och som jag

inte tänker betala.

Här är en förteckning på alla de försändelser jag har fått från er:

2009-12-21:  Värdehandling för Telia Bredband 6-8 Mbit/s

2009-12-21: Bekräftelse på beställning av Telia Digital-tv

11 januari 2010:  Bekräftelse på beställning av paketerbjudande…  med avtal att returnera före 22/1-10.

 13 januari 2010: Faktura xxx på xxx kr.

 21 januari 2010:  1 st digitalbox betald mot postförskott med xxx kr

21 januari 2010:  Faktura efter korrigering xxx på xxx kr

22 januari 2010:  Kreditfaktura xxx på xxx kr

 25 januari 2010: Hej! Vi tackar för din beställning … Telia Bas med månadsavg 145 kr.

25 januari 2010: Nu kopplar vi om din telefon…

4 februari 2010:  eFaktura xxx på xxx kr

8 februari 2010: Bekräftelse Telia bredbandstelefoni med nummerpresentation… med avtal att returnera före 22/1-2010

Jag tycker det är osund affärsverksamhet ni håller på med:

  • Er försäljare ljuger
  • Ni stänger av telefon utan att förvarna
  • Ni struntar i att koppla på telefon trots löfte
  • Ni skickar konstiga fakturor
  • Ni prackar på mig en digitalbox jag inte vill ha
  • Ni struntar i att skicka utlovad returinformation

Dessutom…

  • Er hemsida är en katastrof att navigera och
  • Era prislistor och avtal är som en djungel att läsa

Jag förstår inte hur ni överlever!

 Jag förväntar mig att ni reder ut detta med det snaraste.

Jag förväntar mig kreditering av xxx kr och xxx kr samt uppgift om vart jag ska returnera digitalboxen och övrigt material.

Det enda jag vill ha av er är möjlighet att kunna ringa och ta emot samtal från min fasta telefon. Enstaka samtal.  

Lärdom…. 1
jag lovar att aldrig mer köpa av telefonförsäljare. Jag förstår inte att någon orkar ha det jobbet.
När den där smöriga rösten säger ”Heej Eeva, hur står det till” då åker alla taggarna ut. Men så ibland ringer nån med lite annan taktik och så trillar jag dit. Nä, nu är det slut med det! Finito.

Lärdom… 2
Jag ska byta operatör – men till vem?

Jag vill ha en operatör med lättnavigerad hemsida, med lättläslig prislista och lättförståeliga abbonemang. Finns det såna?

15 svar på ”Jag gillar inte Telia”

  1. Jag fick en flashback när jag läste din otroliga historia…
    Blev uppringd av en försäljare på Canal +, som lovade mig filmkanaler för ett visst belpp varje månad, om jag tog ”det stora paketet” med kanaler. Det var så förmånligt att det var löjligt, så jag tackade givetvis ja, och väntade… Härvan efteråt på minner om din! Men jag hade ett helt osannolikt trumfkort på hand, Canal Digital spelar in alla samtal som säljarna gör, och jag kunde gm dem bevisa att jag haft rätt. Tänkte bara om Telia inte har den servicen. ?
    Så lättad jag blev iaf 🙂
    Stå på dej!

  2. Jag fick en flashback när jag läste din otroliga historia…
    Blev uppringd av en försäljare på Canal +, som lovade mig filmkanaler för ett visst belpp varje månad, om jag tog ”det stora paketet” med kanaler. Det var så förmånligt att det var löjligt, så jag tackade givetvis ja, och väntade… Härvan efteråt på minner om din! Men jag hade ett helt osannolikt trumfkort på hand, Canal Digital spelar in alla samtal som säljarna gör, och jag kunde gm dem bevisa att jag haft rätt. Tänkte bara om Telia inte har den servicen. ?
    Så lättad jag blev iaf 🙂
    Stå på dej!
    kraam Lottie

  3. Hej Eva,

    ”Det enda jag vill ha av er är möjlighet att kunna ringa och ta emot samtal från min fasta telefon.” skrev du, men jag tycker att du dessutom ska kräva nån slags kompensation för allt krångel du har haft.

    F.ö. så håller jag med Maria om Glocalnet. Det är ett lågt bolag.

  4. Hej Eva. Jag har comhem. Första månaderna var det mest strul, men om man kan bortse från alla tusentals sladdar, som ligger överallt, så har det fungerat bra för mig de senaste åren.

  5. Jag har Bredbandsbolaget även på fast telefon och det fungerar (nästan) alltid bra. Trevlig support de gånger det inte fungerat. Fick t o m hem en ny sladd och uttag gratis när jag lyckats koppla ut alltihopa när jag dammsög (ja, jag gör faktiskt det ibland, under protest) ifall den gamla sladden var skadad. 🙂 Det tycker jag var bra service!

  6. Hm. Jag hade Phonera en period och det skulle bli så billigt. Blev uppringd av en sådan som du har pratat med som övertygade mig att Tele2 var SÅ mycket billigare och bytet kostade ingenting. Fick naturligtvis faktura från Phonera på uppsägningsavgift, blev förbannad och bytte tillbaka… och fick betala uppsägningsavgift även till Tele2 (!)
    Då… och nu kommer det intressanta… bytte jag till… Telia 🙂

    Hade en del strul med installationen av vår fasta telefon när huset var nytt och då skrev jag ett brev till Telia som strulat. Det slutade med att jag blev mycket mer kompenserad än vad jag bett om och att mitt brev skulle lämnas ut i organisationen som ett exempel på hur det verkligen inte fick gå till… Gamla trygga Telia har fått tillbaka mig nu och än så länge är det bara enkelt. Ska bli spännande att se vad du får för respons.

  7. HEJA! Vilket bra brev!

    Jag tycker absolut att du ska skicka det till Sverker på Plus!

    Jag har också Bredbandsbolaget (både bredband och telefoni) och jag tycker att det fungerar bra. Tom suppoerten är snabb och fungerar bra.

  8. Jag har ju jobbat som telefonförsäljare för telia och det tråkiga är att deras system verkligen gynnar dom som ”inte säger allt”. Grundlönen är kass, men med provision kan man tjäna riktigt bra, dock är det jättesvårt att sälja bra genom att vara helt ärlig!

    Jag mådde jättedåligt av att jobba med det, samtidigt som det var det som betalade hyra och mat för mig och Troll när jag slutade plugga. Annars hade jag ju fått gå till soc, jag var ju inte berättigad till a-kassa då. Jag kan inte ljuga för att sälja, men så tjänade jag heller inte så bra..

    Att vara säljare är ju en sak, det tragiska är att systemet verkligen gynnar dom som slirar på sanningen…

  9. Haha jag tror faktiskt röksignaler är mest pålitligt 😉 Verkar vara ont om bra telefonbolag. Inte Tre iaf, ”bli jack-lös reklamer”…, de har kanske bara mobiltelefoni men jag har blivit såå lurad. En försäljare uppdaterade mitt abonnemang fel (jag hade tre men skulle uppdatera). Från max 200 kr i telefonräkning i månaden till 1500 kr i månaden (jag ringde inte gratis till fasta telefoner vilket jag hade gjort i 2-3 år). Inga pengar tillbaka. Inget svar tillbaka från reklamationsavdelningen. Nada. 🙁

  10. Fy vilken soppa. Telia är skräp, det finns en anledning till att deras hemsida hackades häromåret och loggan ”Felia” lades in. 🙂

    Här hemma kör vi den fasta telefonin via Bredbandsbolaget, det fungerar hur bra som helst sedan drygt två år nu. Rent formellt är det så kallad bredbandstelefoni, men det betyder bara att man kopplar in en liten box i telefonjacket och sedan ansluter telefonen till boxen. Men det är en vanlig telefon, vanligt nummer och allt. Enda nackdelen är väl att telefonen slutar fungera vid strömavbrott, till skillnad från gamla televerketlinor som har egen ström.

    Men framför allt är deras kundservice snabb, korrekt och kompetent, och de åker ut och installerar gratis om man behöver. Och så kostar det betydligt mindre än att ha abonnemang hos Telia.

  11. Och byt inte till ComHem (fast det finns väl kanske inte ute på landet…?)… De lurade mig likadant via en alldeles för smart telefonförsäljare. Jag brukar heller inte prata med dem – ännu mindre teckna avtal… SUCK!

    Hittar du det där enkla, rakt-på-sak-bolaget så är jag idel öra.

    Optimaltelecom har jag hört gott om. Kanske…?

  12. Vad du än gör så byt inte till Glocalnet. Jag sade upp abonnemanget i somras och har haft precis samma problem som du. Vet inte hur många gånger jag har ringt och de säger att de ska fixa uppsägningen ordentligt och att jag inte behöver betala (telefonen stängdes av i augusti) men det fortsätter komma kravbrev på allt möjligt konstigt. Vi skippade fast telefon och kör bara mobilt nu, klart enklare.

Kommentarer är stängda.